CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday 29 April 2012

kaEDAh pengaJAraN di KeLas


Jika dilihat cara pengajaran melalui tanah liat ini seperti pengajaran yang dilakukan di kelas pra-sekolah. sebenarnya kaedah menggunakan tanah liat ini boleh membantu pelajar autisma memberikan tumpuan dalam beberapa ketika supaya mereka berada di meja tulis untuk melakukan tugasan mereka menggunakan tanah liat.

tanah liat dilihat sebagai medium yang boleh menarik perhatian pelajar autisma. pelajar autisma akan dapat berada di meja tulis dalam 5 minit pertama. kemudian semakin meningkat dan seterusnya. hal ini adalah perkembangan yang baik dapat mendapatkan perhatian pelajar ini.

apabila pelajar dapat berada di meja tulis untuk beberapa ketika menyebabkan guru dapat memberikan tugasan lain seperti melukis atau mewarna.

kaedah bermain tanah liat


14 comments:

  1. satu kaedah yang menarik cikgu yana..kaedah ini pasti saya akan gunakan semasa mengajar kanak-kanak yang sukar memberikan tumpuan di meja belajar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya banyak lagi yang boleh dibuat...jangan ketinggalan teruskan bertandang ke blog saya..terima kasih ckgu ana...

      Delete
  2. Byk lg yg saya tak tahu psal Autisme ni..maklumlaa..saya bidang pendengaran..hahaha..semoga blog cikgu yana sentiasa membekalkan maklumat2 yg terkini mengenai autisme ni..(^_^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas sokongan yang diberikan..insyallah saya akan menambahbaikkan blog ini untuk perkongian maklumat bersama

      Delete
  3. sy sokong penggunaan kaedah ini cikgu yana
    sy pun berminat nk beli perkakas seperti gambar di atas utk buat model pembelajaran tp oleh sbb mahal, sy tangguhkan dulu.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe penggunaan ABM ini tidak terbatas dengan satu kaedah sahaja, iaitu seperti gambar di atas, kita boleh menggunakan kaedah lain seperti menunjukkan gambar secara visual atau video. guru boleh menggunakan laptop dan LCD sebagai medium pengajaran.

      Delete
  4. sy mse kecil2 dulu pun mmg suke main tanh liat ni...jd leka..sbb tertarik ngn warna pastu boleh buat mcm2 bentuk....bila dah berjy puas ati dan bangga pun ade...hiihi...
    kalau digunakan dalam P&P autisme dsbgnya mmg dpt membantu mereka fokus di dalam kelas...insyaAllah

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe penggunaan ABM ini tidak terbatas dengan satu kaedah sahaja, iaitu seperti gambar di atas, kita boleh menggunakan kaedah lain seperti permainan lego yang dapat mengasah minda pelajar autisma, pelajar yang kreatif dapat dihasilkan.

      Delete
  5. nice blog cikgu.. keep it up..

    ReplyDelete
  6. boleh mngkatkn kmahiran motor halus kanak-kanak autisma...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul 2 dengan cara ini semua jari jemari mereka berfungsi..cara ini juga membuatkan mereka tertarik untuk meneruskan permainan...

      Delete
  7. pengunaan tanah liat ni mmg bagus tetapi pengguna mesti berhati-hati semasa memilih/membeli tanah liat utk kanak-kanak.tanah liat yg low kualiti mungkin mengandungi bhn kimia yg tinggi

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya bersetuju ada kaedah yang selamat dan memerlukan kos yang sedikit untuk dalam menyediakan tanah liat iaitu dengan menggunakan tepung gandum yang diuli..

      Delete